Rewia na aktorkę i rytm – performans taneczny w Mazowieckim Instytucie Kultury.
Wszechstronna performerka i wybitny perkusista występują w spektaklu, będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która swoim talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego.
- HI-HAT LODA HALAMA.
- Rewia na aktorkę i rytm
- SZTUKA NOWA X MIK
- 29 lutego (czw), 19:00
- Mazowiecki Instytut Kultury
- Warszawa, ul. Elektoralna 12
Stowarzyszenie Sztuka Nowa i Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają na performans taneczny Hi-hat Loda Halama.
Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie.
Pomysł na spektakl zrodził się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki. Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom).
W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych.
W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych.
Charyzmatyczna Halama otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki było podporządkowane nieustannemu procesowi rozwoju artystycznego, przełamującego bariery kulturowe i szukającego nowych synkretycznych jakości.
Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, jakie podejmuje performer(-ka) podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje. Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.
Dominika Jarosz
performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I. stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka kierunku Wiedza o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Posiada wielkie doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.Hubert Zemler
perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą Mitch & Mitch.
performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I. stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka kierunku Wiedza o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Posiada wielkie doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.Hubert Zemler
perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą Mitch & Mitch.
HI-HAT LODA HALAMA
- reżyseria: Dawid Żakowski
- performerka: Dominika Jarosz
- muzyka i perkusja: Hubert Zemler
- dramaturgia: Patrycja Babicka
- choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz
- kostiumy: Jagoda Komorowska
- współpraca kostiumograficzna: Atelier Konrad Bikowski
- reżyseria światła: Tadeusz Perkowski
- produkcja: Iwa Ostrowska / Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Sztuka Nowa,
- Mazowiecki Instytut Kultury,
- Urząd m.st. Warszawy
Dofinansowanie: m.st. Warszawa
Koordynatorka: Magdalena Chabros